Unii împart oamenii în categorii, alții nu.
Iar unii au definit categorii în funcție de relația oamenilor cu banii. Cât și cum îi iubesc, îi detestă, le sunt indiferenți, știu sau nu să se folosească de ei. Sunt opt arhetipuri, comportamente inconștiente, nu personalități, explică Deborah Price. Toate aceste arhetipuri există în fiecare dintre noi. Întrebarea este ce arhetip e cel mai puternic la un moment dat.
Fost consilier financiar, Deborah Price este terapeut în bani și fondator al Money Coaching Institute din Petaluma, California. Din propria experiență în industria serviciilor financiare și cu experiență în psihologia jungiană, ea a identificat opt modele de comportament legate de bani, unele duc la succes, iar altele doar la frustrare.
În vremuri de stres, spune Price, oamenii revin adesea la un arhetip mai complicat. Price a văzut oameni din toate treptele scării socioeconomice luptându-se cu modelele de comportament pe care le-au învățat de la familiile lor. Cu puțin ajutor, spune ea, oamenii pot înțelege mai bine relația lor cu banii, maximizând comportamentele pozitive și reducând la minimum reacțiile nesănătoase.
„Un prost și banii lui se despart repede” devine adesea realitate.Ei adesea câștigă pentru că sunt dispuși să arunce zarurile; sunt dispuși să-și asume riscuri.
The Fool este într-adevăr o combinație între Innocent și Warrior. La fel ca Inocentul, Prostul are adesea probleme de judecată și are dificultăți în a vedea adevărul despre lucruri. Un aventurier, Nebunul se lasă prins de entuziasmul momentului, îi pasă prea puțin de detalii.
Proștii au nevoie de ajutor pentru a depăși unele dintre impulsurile lor nedorite. Sunt, de fapt, bine intenționați dar au nevoie de ajutor pentru a înțelege consecințele, spune Price. Ei trebuie să realizeze că pot merge mai departe utilizând strategii de disciplină mai consistente. Un prost este un arhetip frumos dacă poate învăța să devină disciplinat, notează ea.
Nebunul și Magicianul sunt cei mai apropiati. Sunt oameni grozavi, pentru că nu au prea multe “bagaje”.
Cele opt arhetipuri monetare definite sunt următoarele:
1. Inocentul adoptă abordarea struțului în chestiunile legate de bani. Trăiesc adesea în negare, îngropându-și capetele în nisip, astfel încât să nu fie nevoiți să vadă ce se întâmplă în jurul lor. Inocentul este ușor copleșit de informațiile financiare și se bazează foarte mult pe sfaturile și opiniile altora. Este, probabil, cel mai de încredere dintre toate arhetipurile de bani pentru că nu văd oamenii sau situațiile așa cum sunt, spune Price.
Toți începem ca Inocenți, adaugă Price. Dar când apare dorința de a ne construi propria viață financiară, trecem la un alt arhetip.
2. Victima este predispusă să trăiască în trecut și să dea vina pe factori externi, spune Price. Natura lor pasiv-agresivă (dispuse să-și manifeste sentimentele în moduri pasive, mai degrabă decât prin acțiune directă), Victimele par adesea Inocenți, pentru că dau senzația că sunt neputincioși și că au nevoie ca alții să aibă grijă de ele.
Însă, această deghizare este adesea fie un truc conștient, fie subconștient pentru a-i determina pe alții să facă pentru ei ceea ce refuză să facă ei înșiși. Victimele au în general o pleiadă de scuze de ce nu au mai mult succes. Asta nu înseamnă neapărat că Victimei nu i s-ar fi întâmplat lucruri rele, spune Price.
3. Războinicul își propune să cucerească lumea banilor și este, în general, văzut ca o poveste de succes în lumea financiară și a afacerilor, scrie Price. Războinicii sunt investitori hotărâți și care dețin control. Deși Războinicii vor asculta și de consilieri, ei iau propriile decizii și se bazează pe propriile instincte și resurse pentru a fi ghidați.
Războinicii au adesea dificultăți în a recunoaște diferența dintre ceea ce pare a fi un adversar imaginat și un adversar real. Războinicii iau decizii rapid și își asumă responsabilitatea pentru acțiunile lor.
Victimele se transformă în Războinici atunci când își schimbă energia de la furie și vină spre luarea unor decizii asumate.
4. Martirul este atât de ocupat să se ocupe de nevoile altora, încât adesea le neglijează pe ale lui, spune Price. Din punct de vedere financiar, Martirii fac, în general, mai mult pentru alții decât pentru ei înșiși. Adesea îi salvează pe alții (un copil, soț, prieten, partener) dintr-o circumstanță sau alta. Cu toate acestea, Martirii nu renunță întotdeauna la ceea ce oferă și sunt dezamăgiți în mod repetat atunci când ceilalți nu reușesc să le împlinească așteptările. Se atașează inconștient de propria suferință.
Price notează că Martirul se mișcă între două energii distincte: una care caută să controleze și să-i controleze pe ceilalți iar cealaltă este copilul rănit. Martirii au tendința de a fi perfecționiști și au așteptări mari de la ei înșiși și de la ceilalți, ceea ce îi face destul de capabili să-și realizeze visele.
Martirii au o mulțime de potențial Războinic. Sunt adesea înțelepți cu banii, ar putea folosi banii ca mijloc de control. Este important să recunoaștem agresivitatea pasivă a Martirilor, la fel ca în cazul Victimelor, spune Price.
5. Prostul. „The Fool joacă cu un set diferit de reguli”, spune Price. Jucător de noroc prin definiție, Prostul este mereu în căutarea unor bani “din cer”, pe scurtături financiare. Chiar dacă cunoscuta zicală „Un prost și banii lui se despart repede” se adeverește de cele mai multe ori, Proștii câștigă adesea pentru că sunt dispuși să arunce zarurile; sunt dispuși să-și asume riscuri.
The Fool este într-adevăr o combinație între Innocent și Warrior. La fel ca și Inocentul, Prostul are adesea probleme de judecată și are dificultăți în a vedea adevărul despre lucruri.
Proștii au nevoie de ajutor pentru a depăși unele dintre impulsurile lor nedorite. Au nevoie de ajutor pentru a înțelege consecințele, spune Price. Ei trebuie să realizeze că pot merge mai departe utilizând strategii de disciplină mai consistente.
6. Creatorul/Artistul se află pe o cale spirituală sau artistică. Adesea, le este dificil să trăiască în lumea materială și au o relație conflictuală de dragoste sau ură cu banii. Ei iubesc banii pentru libertatea pe care le-o oferă, dar au puțină sau deloc dorința de a participa în lumea materială. Creatorul/Artistul se identifică adesea excesiv cu lumea interioară și îi poate chiar disprețui pe cei care trăiesc în lumea materială. Credințele lor negative despre materialism creează doar un blocaj pentru chiar cheia libertății pe care și-o doresc atât de mult, spune Price.
Deoarece Creatorii/Artiștii au o astfel de relație de dragoste sau ură cu banii, ei nu investesc foarte mult. Lucrul important la acest tip de investitor este că trebuie să-și înțeleagă finanțele în funcție de propriul interes, spune Price. Pentru ei, banii sunt doar un mijloc de a-și manifesta arta și de a-și îndeplini dorința de a trăi o viață simplă, spirituală.
7. Tiranul folosește banii pentru a controla oamenii, evenimentele și circumstanțele, spune Price. Tiranul strânge bani pentru a-i manipula și controla pe alții. Deși Tiranii pot avea tot ce au nevoie sau își doresc, nu se simt niciodată împliniți, confortabili sau în pace.
Cea mai mare teamă a Yiranului este pierderea controlului. Tiranii sunt adesea Războinici exacerbați, care au devenit investitori din nevoia lor de control și dominație, spune Price. În timp ce Războinicii sunt adesea eroi printr-o reală preocupare pentru bunăstarea altora, tiranii sunt interesați exclusiv de putere și control și îi va părăsi pe ceilalți dacă este necesar. De-a lungul istoriei, Tiranul a apărut ca un conducător care domină și distruge fără niciun semn de remuşcare.
Tiranul este cel mai temut dintre toate arhetipurile. Este posibil ca aceștia să reacționeze exagerat la primul semn de scădere a pieței. Într-o alunecare a pieței, ei tind să fie cei mai predispuși la furie, spune Price. Teama de a pierde creează o nevoie exagerată de control. Un tiran este astfel din cauză că în copilărie au dezvoltat un atașament nesănătos față de bani.
8. Magicianul reprezintă idealul spune Price. Folosind o gîndire nouă și în continuă schimbare, o dinamică atât în lumea materială, cât și în lumea Spiritului, Magicienii știu să transforme și să-și manifeste propria realitate financiară. Când suntem dispuși să ne asumăm propria decizie, toți devenim Magicieni.
Magicienii nu sunt conduși de frică și își asumă responsabilitatea pentru alegerile lor. Un Magician este cineva care a făcut pace cu trecutul său și acționează în mod conștient pentru a transforma orice arhetip care i-ar cauza dificultăți financiare sau în plan personal, spune Price. Un Magician nu își definește viața prin bani, dar realizează că banii sunt un instrument important. De obicei sunt destul de generoși cu banii lor, dar nu într-un mod dezinteresat.
Indiferent de arhetip, până la urmă cel mai important este să nu cheltui mai mult decât îți permiți.