Nimeni nu-şi poate imagina că citind o carte, două, copilul sau tânărul gata, a şi demarat o afacere, devine un fel de Mark Zuckerberg – dacă tot trebuie să respecăm codul lui de legi.
Nimeni nu-şi poate imagina că citind o carte, două, copilul sau tânărul gata, a şi demarat o afacere, devine un fel de Mark Zuckerberg – dacă tot trebuie să respecăm codul lui de legi.
Daaaaar… dar am ȋntâlnit și copii care se gândesc la afaceri deși sunt ȋncă elevi de școalǎ generală: Mihai iubitorul de obiecte vechi, viseazǎ sǎ deschidǎ un anticariat, Ana picteazǎ ȋn galben și albastru – fan VanGogh, se pregătește de o expoziție; fursecuri o rețetǎ proprie, deja vândute de Emilia ȋn curtea școlii, canalul Youtube al lui Luca, cititind pentru copii, din cǎrțile de povești.
A înțelege cum se pune pe roate o afacere înseamnă sa ințelegi mediul economic, banii, profitul, produsele bancare cum sunt contul curent şi cardul, ecomomisirea şi creditarea, apoi elemente de marketing – brandul, distribuția, definirea de produs și oferta, prețul, promovarea, parteneriatul.
Și să ȋnțelegi că ele formează un puzzle, trebuie combinate ȋn așa fel ȋncât rezultatul să fie unitar și de folos. Adică:
- să-ti stabilești obiective,
- să le urmăresti cu un plan,
- să mai vii cu imaginație, creativitate, analiză și sinteză.
- și cu o echipă potrivită.
- bunul simț ȋn afaceri și
- generozitatea jucătorului.
Aparțin afacerilor? Clar, da! Dar sunt și lucruri pe care le ȋntâlnești zi de zi, și care te ajută să fii mai eficient, inclusiv la invățat.
Apoi vin poveștile copiilor, una mai interesantă decât alta. Experiențe, intrebări, cugetări ȋmpărtășite:
Poveste adevărată despre anul 2030:
Cǎtǎlin, fǎrǎ nicio introducere îmi spune zilele trecute:
– Tu ȋți dai seama, în anul 2030 eu voi avea 20 de ani…!
Socotesc repede, împlineste copilul 12 ani în noiembrie, deci da, 20 de ani ȋn 2030.
– Da, corect! Dar de ce îmi spui? O să fii mare… sau de ce?
– O să fie cu totul altfel, atunci…
Imi dau seama rapid că i se pare foarte ȋndepărtat momentul.
– Da, adaug repede şi scurt, să nu gresesc cumva interpretarea.
– Oare cât de cald va fi atunci?
Răman blocată. Chiar, oare cât de cald va fi atunci?
Şi atunci ȋntreb, dacă ȋn urmă cu 25 de ani cele mai râvnite meserii acum în lume pe atunci nici nu existau, oare n-ar fi utilǎ o înțelegere a acelor lucruri care nu și-au schimbat regulile de foarte mulți ani şi la care apelăm zilnic? Uite, de aceea a fost scrisă seria „Secretele unui puşti afacerist”.
Altă poveste foarte adevărată:
Studenți la mare, mama unuia – mai băgăcioasă de felul ei, intră ȋn camera ocupată de n+1 colegi. Tânărului ȋi cad ochii pe o carte scrisă de Arthur Schopenhauer, aruncată pe un fotoliu. O ia și ȋi cere mamei, fǎrǎ nici un scrupul, să citească numele autorului. Doamna coafatǎ amplu, cu o culturǎ ce te emoționa pânǎ la lacrimi, se lasǎ doborâtǎ de primul Sch.
Ca pǎrinți ne dorim sǎ-i creștem bine! Și sǎ ȋnțeleagǎ de cât mai tineri cǎ lucurile care par simple – un canal youtube cu followeri grǎmadǎ, sau un blog despre jocuri, sunt afaceri bine puse la punct. Viitorul plin de bani doar pare la-ndemânǎ: nici nu știi când te poate ȋncurca un sch…
Dincolo de cunoscutul vlogger sau un videoclip cu milioane de view-uri, există o întreagă strategie şi bani investíţi care se transformă în profit. ȋntr-o pauză de la Insta sau TikTok, mai bune ar fi lecturile care îi ajutǎ să înţeleagă că, pentru a deveni cunoscut, nu este suficient să te îmbraci frumos, să împrumuţi un ritm cunoscut şi să-i adaugi versuri ușor de memorat în care strecori şi un mic dezacord. E muncă în spatele lor şi un plan.
Si atunci n-am putea spune, cu mâna pe inimǎ, cǎ meritǎ citite toate trei cǎrțile?
Mere verzi și roșii, Culoarea banilor, Sare și piper