Teoria mașinii roșii

Este, de fapt, un cumul de teorii și semnificații definite și detaliate mult și în multe feluri.

Ce zice teoria mașinii roșii? diferit, în funcție de cum privești lucrurile:

E un fel de magie psihologică combinată cu un filtru pe care ți-l pune creierul, fără să-ți ceară voie.

Se întâmplă așa: să zicem că tocmai ai avut o revelație – „Eu vreau o mașină roșie!”. N-ai apucat să te decizi la model, că pe drum spre casă vezi cinci mașini roșii în 10 minute. Coincidență? Nu prea. Creierul tău a activat un radar invizibil, și acum, fără să-ți dai seama, filtrezi lumea prin lentila „mașini roșii”. De fapt, acele mașini roșii treceau mereu pe acolo, doar că până acum nu-ți păsa de ele. Și, deci, nu le vedeai.

Cum funcționează acest truc psihologic?

Fenomenul are și un nume serios: „biasul de confirmare”. Creierul tău iubește să găsească tipare, chiar dacă uneori le inventează. În loc să zică „Hmm, poate doar am observat mai multe”, el îți șoptește cu încredere: „Wow, Universul vrea să-ți transmită ceva!”

E ca atunci când:

– Tocmai afli că prietena ta e însărcinată și, dintr-o dată, vezi gravide peste tot.

– Înveți un cuvânt nou – să zicem „halucinant” – și dintr-o dată, toată lumea îl folosește. Culmea! îl auzi și la știrile meteo.

– Îți propui să mergi în vacanță într-un loc mai puțin cunoscut și descoperi că jumătate din lista ta de prieteni de pe Facebook sunt deja acolo, postând poze din EXACT aceeași locație.

Teoria la treabă, cu exemple:

1. Mașinile roșii în acțiune: Ai dat un scroll pe net, te-ai oprit la un anunț cu o Toyota roșie, și brusc vezi mașini roșii non-stop. Crezi că e semn divin, dar realitatea e că atenția ta s-a setat pe frecvența „roșu”.

2. În lumea cărților: Citești pentru prima oară despre teoria lui Carl Jung, și dintr-o dată, auzi despre inconștientul colectiv de la colegi, podcasturi și YouTube. Coincidență? Nope, e doar creierul tău care a devenit un stalker pe subiect.

3. Dat din casă: Cumperi un cățel Jack Russel și realizezi că vecinul de la 3 are un Jack Russel, doamna de la magazin are un Jack Russel, iar până și în desenele animate apare brusc un Jack Russel!

De ce se întâmplă asta?

Totul ține de un proces numit „sistemul de activare reticulară”. Partea asta a creierului tău filtrează informația inutilă și se concentrează doar pe ceea ce consideri relevant. Cu alte cuvinte, creierul tău e un fel de TikTok personalizat, dar fără reclame (deocamdată).

Concluzie (filosofic – amuzantă)

Teoria mașinii roșii nu e despre Universul care încearcă să-ți transmită mesaje misterioase (deși e mai frumos să crezi asta), ci despre cum funcționează mintea ta. Deci, dacă ai impresia că vezi numai gravide, căței Jack Russel sau oameni care citesc aceeași carte ca tine, relaxează-te. Nu sunt peste tot. E doar creierul tău care joacă cu subiectul tău preferat!

Tot teoria mașinii roșii este și cea care te face să te uiți la vecinul tău cu BMW roșu și să te întrebi: „Oare ce încearcă să compenseze?”

Pe scurt, despre ce e vorba acum:

Se zice că mașinile roșii sunt preferatele oamenilor care vor să iasă în evidență. Cică ar fi *un fel de sirenă pe patru roți*, chemând atenția tuturor, de la șoferi nervoși până la polițiști care abia așteaptă să scoată carnetul de amenzi. Oare e adevărat? Sau poate polițistul doar vrea să admire culoarea stridentă și să-ți zică: „Frumos bolid, păcat de depășirea aia în curbă.”

Și să nu mai vorbim de pățaniile de parcare. Cu o mașină roșie, vecinii mereu știu că tu ești cel care ocupă două locuri la bloc. Roșu e ca un marker fluorescent care strigă: „Uite-mă! Da, eu am parcat ca un geniu!”

De ce roșu? Ei bine, roșu e culoarea pasiunii, a furiei și, aparent, a vitezei ilegale. Studiile (a.k.a. discuții la o bere) sugerează că, dacă ai o mașină roșie, vrei să fii văzut, chiar și atunci când doar stai la semafor și dai din cap pe ritm de manele sau AC/DC, în funcție de vibe.

Cine își cumpără o mașină roșie? Iată legendele:

1.Entuziaștii – oameni care cred că roșu le dă +10 la viteză, +15 la carismă și -20 la consum.

      2. Cei care trec printr-o criză a vârstei mijlocii – dacă ai trecut de 40 de ani și ai decis să-ți iei un cabrio roșu, clar încerci să-ți reamintești că „încă ești în joc.”

      3. Cei care iubesc atenția – roșu e culoarea perfectă pentru a striga: „Hei, lume! Uită-te la mine!”

      Teoria conspirației

        Unii zic că mașinile roșii sunt o strategie de marketing. Am ajuns și la marketing, da!

        Producătorii le fac să arate mai scumpe decât sunt. Dar nu te lăsa păcălit! Chiar dacă mașina arată de parcă ar putea concura cu Ferrari, tot are motor de 1.2 litri și trage greu la deal cu aerul condiționat pornit.

        Pe scurt, teoria mașinii roșii poate fi și o scuză bună să râdem de preferințele altora. Dar, fie vorba între noi, dacă ai o mașină roșie și te plângi că lumea se uită ciudat… eh, ți-ai cam făcut-o cu mâna ta.

        Comentează

        Articole asemănătoare

        Descarcă Ebook gratuit "Povestea bibliotecii fermecate"

        Introdu datele tale mai jos pentru a primi ebookul

        * indicates required