Cum sunt cărțile iubite

Credeai că îți place o carte doar pentru subiect și stilul în care este scrisă? Ei, nu e chiar așa!

Există o carte care ne arată cum înțelegem, cum putem și cum preferăm noi, oamenii, mici și mari, să fie poveștile.

Și ne învață cum să scriem o carte care să fie citită cu drag.

Pentru că ne arată exact structura pe care o putem noi urmări când citim. Aduce și dovezi care vin de demult, din istoria omenirii.

Chiar dacă este surprinzător și, poate un pic trist prin faptul că ceea ce ni se părea imaginație pură nu e 100% așa, dar toate poveștile iubite au același parcurs.

Bineînțeles că fiecare carte este diferită! Diferă cuvintele folosite, imaginile pe care le conturează, subiectul, personajele. Le fel de diferite ca noi, oamenii. Dar care avem schelete similare…

În cartea „The Hero with a Thousand Faces„, Joseph Campbell identifică o serie de etape care alcătuiesc călătoria eroică a eroului în mituri și povești din întreaga lume. Aceste etape reprezintă scheletul comun, pe care, dacă îl respectăm, putem scrie o carte bună. Ne ajută să structurăm întâmplările în așa fel încât cititorul să poată înțelege mesajul și să trăiască viața personajelor.

Etapele sunt prezentate, pe scurt, mai jos:

1. Lumea obișnuită: Eroul este prezentat în mediul său obișnuit, uneori într-o situație de rutină sau comoditate, dar simte o chemare către ceva mai mare sau diferit.

2. Chemarea aventurii: Eroul primește un apel sau o chemare de a pleca într-o călătorie sau misiune. Aceasta poate fi o provocare, o dorință internă sau un eveniment care îl scoate din zona sa de confort.

3. Refuzul chemării: Eroul poate fi reticent sau să refuze inițial chemarea, fie din frică, îndoială sau legături cu lumea sa obișnuită.

4. Întâlnirea cu mentorul: Eroul întâlnește un ghid, un înțelept sau un mentor care îl îndrumă și îi oferă înțelepciune, cunoștințe sau instrumente necesare pentru a-și îndeplini călătoria.

5. Trecerea pragului: Eroul părăsește lumea sa obișnuită și intră într-un mediu necunoscut sau periculos. Acesta este un punct de non-întoarcere în călătoria sa.

6. Probe, aliați și vrăjitori: Eroul întâlnește diverse provocări, inamici sau aliați pe parcursul călătoriei sale. El învață să navigheze prin aceste provocări și să-și folosească resursele interioare și exterioare pentru a avansa.

7. Atingerea punctului culminant: Eroul se confruntă cu cel mai mare adversar sau obstacol și trebuie să-și pună la încercare toate abilitățile și cunoștințele acumulate pentru a-l învinge.

8. Recompensă și întoarcerea: Eroul obține recompensa sa dorită sau elixirul, care poate fi cunoștințe, putere sau înțelepciune. Apoi, el se întoarce în lumea sa obișnuită, aducând cu el darurile și învățămintele sale pentru a le împărtăși cu ceilalți.

9. Refuzul întoarcerii: Uneori, eroul poate fi reticent să se întoarcă la viața sa obișnuită sau să-și împărtășească cunoștințele, preferând să rămână în lumea aventurii.

10. Reintegrarea: Eroul se întoarce în comunitatea sa și folosește cunoștințele și experiențele sale pentru a îmbunătăți sau schimba lumea sa obișnuită.

Aceste etape sunt prezente în diferite forme și variante în mituri și povești din culturi diverse, reflectând căutarea universală a omului pentru sens și transformare personală.

Și reprezintă exact cum ne dorim să fie planul unei cărți iubite.

Comentează

Articole asemănătoare

Descarcă Ebook gratuit "Povestea bibliotecii fermecate"

Introdu datele tale mai jos pentru a primi ebookul

* indicates required